Deppetips fra Oda Rygh.

Det er dessverre lenge siden jeg har svart på kommentarer her, både fordi jeg har hatt det bra, og i en periode fordi jeg hadde det tungt og ikke klarte å logge inn og se kommentarer fra andre som hadde det vanskelig. Det beklager jeg. Av og til må man skjerme seg, og ta vare på seg sjøl først. Grunnen til at jeg skriver nå er for å tipse dere alle sammen om en utrolig god blogger som skriver om depresjon, nemlig Oda Rygh.

Les hennes innlegg om hva depresjon er her: «Litt lei meg lissom.»

Les hennes innlegg med konkrete tips til hvordan man kan takle depresjonen her: «Deppetips!»

Og til Oda: Takk for at du deler!

Dette innlegget ble publisert i bloggere, depresjon, hjernen er primitiv, Oda Rygh. Bokmerk permalenken.

4 svar til Deppetips fra Oda Rygh.

  1. Janne sier:

    Jeg trodde denne bloggen var lagt på is, i og med at du ikke hadde skrevet noe siden juni i 2011, noe jeg syntes var synd, for bare etter å ha lest gjennom innleggene fikk jeg følelsen av at jeg kunne klare å komme meg ut av det jeg sliter med nå.
    Det er trist å lese at du har hatt tilbakefall, men det er fint å lese at du har vært borte på grunn av at du også har hatt det bra. Jeg fant denne bloggen for bare et par dager siden, ved å google «komme seg ut av depresjonen» og det er jeg glad jeg gjorde. Litt av et sammentreff at du begynte å skrive innlegg igjen akkurat nå 🙂
    Jeg ville bare takke for at du har skrevet så lettfattelig og «rett fram» om hvordan depresjon kan arte seg, og spesielt innlegget om at «Tanker er ikke fakta». Det hjelper meg veldig.
    I tillegg har jeg bestemt meg for å lese et par av de bøkene du anbefaler.
    Jeg går selv til psykolog, og håper å bli kvitt dette utysket om ikke så altfor lenge. (Har ikke fått diagnose ennå.) Og takk for bloggtips! 🙂

    • Så godt å høre at bloggen var til hjelp, og at du syns den er tilgjengelig skrevet. Jeg har ikke hatt et kraftig tilbakefall, men det er gode og dårlige dager. Da er det greit å minne seg på at man har verktøykassa tilgjengelig. Diagnose (tror jeg) blir vanligvis gitt når man er ferdig å gå hos psykolog, men det varierer sikkert fra tilfelle til tilfelle.

  2. kiki sier:

    Takk for alle forklaringer! En periode forsto jeg nesten ikke hvordan jeg skulle finne dusjen eller klærne mine om morgenen da jeg måtte på jobb, og kjente meg ikke igjen i arbeidsoppgavene mine. Det var utrolig slitsomt å dekke over alt jeg ikke behersket i jobbsammenheng og ba lederen min om de aller enkleste arbeidsoppgavene, fikk være på jobb og unngikk sykemelding selv om jeg sikkert skulle vært innlagt. Godt å få en fysiologisk forklaring.

    • Fint å høre at det kunne være til nytte. Jeg opplevde sjøl at sykdommen ble lettere å bære når jeg visste hva som foregikk i kroppen også. Da klarte jeg etterhvert å tenke at jeg kunne forsøke å snu prosessen, å gjøre de tingene som virka på kroppen, og så fikk hodet det bedre etterhvert.

Legg igjen en kommentar

